Marktwerking houdt verduurzamen woning tegen.
Als energieadviseur help ik woningeigenaren bij het verduurzamen van hun woning al acht jaar in opdracht van een gemeente. De afgelopen twee jaar steeg het aantal aanmeldingen naar record hoogte.
Tot mijn verbazing zie ik vaak bij een woning dat een dak of muur recent is geïsoleerd met een isolatiewaarde uit 2010!
Dit is erg vervelend voor de woningeigenaar want met deze isolatiewerkzaamheden:
1. Kom je niet in aanmerking voor subsidie en
2. Blijft comfortabel en tegen lage kosten verwarmen nog steeds lastig.
De teleurstelling is groot, want men dacht zo goed bezig te zijn.
Er werken hier een tweetal elkaar versterkende mechanismen. De eerste is de markt en de tweede is onwetendheid.
Ten eerste
Aannemers gaan geen duurdere offerte maken dan hun concullega’s. Dat wordt genadeloos afgestraft. Als je een offerte maakt met een isolatie hoeveelheid die voldoet aan de huidige subsidie- of bouwnorm, ben je veel duurder en zet je geen enkele offerte meer om naar een opdracht.
Dus wat doe je…
Je biedt offertes aan met dezelfde (marginale) isolatiewaarden uit de periode 1992-2012 (alles op 2,5 m2K/W). Dat is mijn ervaring.
Ten tweede
De woningeigenaar is weet niet wat tegenwoordig gangbaar is bij het isoleren. Te vaak hoor ik de kreet “maar mijn huis is goed geïsoleerd”. Dan neem ik de mensen mee in wat er veranderd is aan de isolatie-eisen in de tijd. Om tot de slotsom te komen dat een isolatie uit 1992 heel wat anders is dan de isolatie nodig voor gasloos wonen en om gebruik te maken van de mogelijkheid om subsidie te krijgen voor je isolatie inspanning.
Wat kan beter
1. Meer opties in de offerte geven, bijvoorbeeld:
a. Basis => iets meer comfort*
b. Midden => meer comfort* + isolatie subsidie kan
c. Goed => nog meer comfort* + isolatie subsidies + toekomstbestendig
*meer comfort betekent ook lagere gasrekening
2. Woningeigenaren informeren over:
a. welke vragen stel je bij het aanvragen van een offerte en
b. waar moeten je op letten bij het lezen van een offerte voor isolatie werkzaamheden.
En…
goed laten doordringen dat kiezen op prijs best oké is, maar dan wel met de juiste isolatiewaarden.
Anders is het duurkoop.